Chronische rugklachten

Wanneer klachten langer dan drie maanden aanwezig zijn wordt dit geclassificeerd als chronisch.
Symptomen die veel voorkomen bij chronische rugklachten zijn:

• Eind van de dag een vermoeid en/of zwaar gevoel in de rug
  • Verminderde kracht
  • Verminderde bewegingscontrole
  • Stijver gevoel in de rug ook met bewegen
  • Stekende pijn
  • Zeurend gevoel in de rug soms met uitstraling naar de benen
  • Angst om te bewegen

En nu?
U moet letterlijk uw klacht gaan begrijpen. Ik zal het kort proberen uit te leggen: Er gebeurt iets in het dagelijks leven. Er ontstaat een prikkel in het lichaam. Uw ruggenmerg bepaalt of de prikkel erg genoeg is om er iets mee te doen. Wanneer dit zo is wordt deze prikkel ontvangen in de hersenen (de pijnmatrix). Deze prikkel gaat langs alle gebieden van de hersenen die iets met pijnprikkels te maken hebben. De hersenen reageren door middel van een prikkel te sturen naar het gebied waar het probleem zich bevindt. Zie dit maar als een soort beschermingsmechanisme. Deze bescherming zorgt automatisch voor een verhoging van de spierspanning in dit gebied. Dit beschermingsmechanisme willen 2-3 weken max aan hebben staan maar u heeft mogelijk al maanden last van de lage rug. Het lichaam gaat daardoor automatisch een ander beweegpatroon aanhouden en helaas is dit niet altijd de juiste. HEEL BELANGRIJK IS DAT ER GEEN SCHADE ZIT IN DE RUG. Helaas ervaart u wel pijn waardoor u minder gaat bewegen en ook gaat compenseren. Vaak wordt daardoor de klacht alleen maar erger.

WE MOETEN DUS LETTERLIJK EEN NIEUW BEWEEGPATROON AANLEREN.

Door middel van pijneducatie (de pijn begrijpen), fysiotherapeutische of manuele technieken en/of oefentherapie kunnen wij het beweegpatroon weer verbeteren.
Het doel is om weer grip te krijgen op de klacht en dat activiteiten in het dagelijks leven makkelijker gaan. Op naar (volledig) herstel.

Heeft u al maanden tot jaren last van uw rug? Wij kunnen u helpen. Maak meteen een afspraak bij Move Together fysiotherapie in Den Bosch / Empel