Wortels voor extra weerstand
Recept

Wortelsoep

De R zit weer in de maand en als ik naar het weerbericht kijk dan gaat het weer wat minder worden vanaf morgen. Het is dan ook al eind September en officieel al herfst dus wat mij betreft: laat maar komen! Nu is het wel extra belangrijk om te zorgen voor een goede weerstand. Voeding is hierin een belangrijk onderdeel. Een kleine moeite om te zorgen voor voldoende groente op een dag kan al door groente als tussendoortje te eten (snij bijvoorbeeld een paprika en een halve komkommer en doe dit in een bakje) of voeg wat extra groente toe bij je lunch en/of avondeten.

Ik maakte deze week een erg lekkere wortelsoep van wortel met ui, knoflook, gember en een scheutje kokosmelk. Wortels zijn rijk aan betacaroteen en dit wordt in het lichaam omgezet tot vitamine A. Vitamine A draagt (onder andere) weer bij aan je afweersysteem.

Lekker om dit als lunch bv te eten! En daarnaast is het ook nog eens lekker budget omdat wortelen simpelweg goedkoop zijn.

Ingrediënten:

  • 1 kg wortelen of winterpeen
  • 1 grote ui
  • 1 teen knoflook
  • 1 stukje gember (ik gebruik ongeveer 1 bij 1.5 cm)
  • 1 groentebouillon blokje
  • Scheut kokosmelk
  • Water

 

Snij de ui, knoflook en gember en bak dit aan in de pan met een beetje olijfolie. Snijd de wortelen in schijfjes en voeg dit na een paar minuten bij het uien prutje. Bak de wortels even mee en voeg daarna water toe zodat alles precies goed onder water zit. Voeg een scheut kokosmelk toe (hoe meer hoe romiger, ik gebruik ongeveer 100ml). Laat dit 15 tot 20 minuten zachtjes koken. Controleer of de wortel gaar is zodat je erin kan prikken.

Als het gaar is pureer je met de staafmixer alles tot een romige soep en klaar!

 

 

Auteur

Marleen

Marleen

Ik ben Marleen en ik ben werkzaam als fysiotherapeut.